ايمى2010 Admin
عدد المساهمات : 767 تاريخ التسجيل : 20/08/2009 العمر : 32
| موضوع: حديث: {إنك ما دعوتي}2 الخميس مارس 04, 2010 7:41 am | |
| عن أنس بن مالك رضي الله عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( قال الله عزوجل : يا ابن آدم ، إنك ما دعوتني ورجوتني غفرت لك ما كان منك ولا أبالي ، يا ابن آدم ، لو بلغت ذنوبك عنان السماء ، ثم استغفرتني غفرت لك ، يا ابن آدم ، إنك لو أتيتني بقراب الأرض خطايا ، ثم لقيتني لا تشرك بي شيئا ، لأتيتك بقرابها مغفرة ) رواه الترمذي ، وقال : " حديث حسن صحيح " .
الشرح
بين يدينا حديث يأسر القلب ، ويأخذ بمجامع النفس ، يستمطر الدمع ، ويهيّج في الوجدان مشاعر التوبة والرجاء ، لتتلاشى معه أسباب اليأس والقنوط ، إنه هتاف سماويٌّ لو تردد في جنباتنا لأفاض عليها شوقا وحنينا إلى خير من مُدّت إليه الأيادي ، ولهجت بذكره الألسنة ، فيالها من موعظة ، ويالها من تذكرة .
لقد جاء الحديث ، ليزفّ إلى الناس البشرى ، فرحمة الله واسعة ، وفضله عظيم ، لا يقف عند حدّ ، ولا يحصيه عدّ ، فغدا هذا الحديث إبهاجا للتائبين ، وأملاً للمذنبين ، وفرصة لمن أسرف على نفسه بالمعصية ، أو فرّط فيما مضى من حياته ، ولعلك – أيها القاريء الكريم – تدرك بذلك سر المكانة التي حازها هذا الحديث دون غيره ، حتى إن كثيرا من العلماء ليرون أنه أرجى حديث في السنة كلها .
وتتجلّى معالم الحديث في بيانه لأسباب حصول المغفرة ، ويأتي الدعاء في مقدّمة تلك الأسباب ، والدعاء قربة عظيمة ، وصلة مباشرة بين العبد وربّه ، وهي سلاح المؤمن الذي يتسلّح به في الشدائد والكربات .
وقد حثنا الله تعالى على الدعاء في عدّة مواضع من كتابه ، فقال تعالى : { وقال ربكم ادعوني أستجب لكم إن الذين يستكبرون عن عبادتي سيدخلون جهنم داخرين } ( غافر : 60 ) ، وقال سبحانه : { وإذا سألك عبادي عني فإني قريب أجيب دعوة الداع إذا دعان فليستجيبوا لي وليؤمنوا بي لعلهم يرشدون } ( البقرة : 186 ) ، بل جاء عن النبي صلى الله عليه وسلم قوله : ( من لم يسأل الله يغضب عليه ) رواه الترمذي ، وصدق الشاعر إذ قال
الله يغضب إن تركت سؤاله وبنيّ آدم حين يُسأل يغضب
بيد أن لهذه العبادة شروطاً ينبغي استكمالها ، ليكون الدعاء جديراً بالإجابة ، وأدعى للقبول ، فمن ذلك : حسن الظن بالله ، والرجاء والأمل بالمغفرة ، كما بيّن ذلك النبي صلى الله عليه وسلّم في قوله : ( ادعوا الله وأنتم موقنون بالإجابة ، واعلموا أن الله لا يستجيب دعاء من قلب غافل لاه ) رواه الترمذي ، ولابد أن يكون لهذا الرجاء رصيداً من العمل الصالح ، لا أن يكون مجرد أمنية وأحلاماً زائفة .
وإضافة إلى ذلك : فإن على المسلم حال دعائه أن يعزم في المسألة ، ويجزم في الطلب ، فقد روى أبو هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : ( لا يقولن أحدكم : اللهم اغفر لي إن شئت ، اللهم ارحمني إن شئت ، ليعزم المسألة ؛ فإنه لا مكره له ) رواه البخاري .
ثم ينتقل بنا المطاف إلى الحديث عن الاستغفار ، وهو طلب الستر والتجاوز عن الذنب ، وقد أثنى الله سبحانه وتعالى على المستغفرين في كتابه فقال : { والمستغفرين بالأسحار } ( آل عمران : 17 ) ، كما رتّب حصول المغفرة عليه فقال : { ومن يعمل سوءا أو يظلم نفسه ثم يستغفر الله يجد الله غفورا رحيما } ( النساء : 110 ) .
وعلاوة على ذلك ، فإن للاستغفار مزيد فضل على غيره من العبادات ، إذ لا تقتصر بركته على محو الخطايا وتكفير السيئات ، بل يمتدّ خيره إلى السماء فتنزل أمطارها ، وإلى الأرض فتنبت زروعها وثمارها ، ويحصل به النماء في الذريّة ، والقوّة في العُدّة ، ولا أدلّ على ذلك من قوله تعالى : { فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا ، يرسل السماء عليكم مدرارا ، ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا } ( نوح : 10 – 12 ) .
فمن هنا : لم يكن غريبا أن ترى الأمر بالاستغفار في كثير من الآيات الكريمات ، ولم يكن غريبا أن يتكرر الاستغفار على لسان كثير من الأنبياء والمرسلين ، بل كان نبينا صلى الله عليه وسلم يُعدّ له في المجلس الواحد مائة استغفار ، كما ورد في سيرته .
ولا يكون الاستغفار صادقا إلا حين يصدر من قلب مؤمن مستحضر لجلال الرب وعظمته ، نادم على ما كان منه من تفريط وتقصير ، عازم على التوبة والإنابة ، وإلا فهي توبة جوفاء ، لا تنفع صاحبها .
ثم إن أعظم أسباب المغفرة وأجلّها تحقيق جوانب التوحيد ، والإتيان به على أكمل وجه ، وقد أعلمنا ربنا بذلك في كتابه حينما قال : { الذين آمنوا ولم يلبسوا إيمانهم بظلم أولئك لهم الأمن وهم مهتدون } ( الأنعام : 82 ) ، فامتدح من كان إيمانه نقيّا خالصا من عوالق الشرك ، وبشّرهم بالسلامة من دخول النار ، ولا عجب في ذلك ، فإن الذنوب كلها تتصاغر أمام عظمة التوحيد ، ومن ثمّ تكفّل الله تعالى لمن لم يشرك به شيئاً أن لا يعذّبه ، كما جاء في حديث معاذ رضي الله عنه : ( وحق العباد على الله أن لا يعذب من لا يُشرك به شيئاً ) رواه البخاري .
وبهذا نكون قد انتهينا من تناول أحاديث الأربعين النووية للإمام النووي رحمه الله ، فالحمد لله على ما منّ به علينا ، ونسأله سبحانه أن يقيل عثراتنا ويعفو عن زلاتنا ، ويعيننا على طاعته ، واتباع سنة نبيه صلى الله عليه وسلم . | |
|
ايمى2010 Admin
عدد المساهمات : 767 تاريخ التسجيل : 20/08/2009 العمر : 32
| موضوع: رد: حديث: {إنك ما دعوتي}2 الخميس مارس 04, 2010 7:42 am | |
| Anas ibn Maalik, may Allah be pleased with him said: I heard the Messenger of Allah peace be upon him say: (God the Almighty said: O son of Adam, you are what you call me and I shall forgive you what you would not mind, O son of Adam, were your sins to the sky, and then Astgvrtne forgiven you, O son of Adam, you would forgive sins as great as the earth, then Qitni does not involve me something, Otik Baqrabha remission) Narrated by Tirmidhi, who said: "saheeh hasan hadeeth."
Commentary
Before us an interview captures the heart and takes Bmjama self Estmtr tears, and irritates the hearts of the feelings of repentance and hope, to fade with the causes of despair and hopelessness, it is heavenly if ejaculation frequency in the Junbatna elaborated by the yearning and nostalgia is better than the extended hands, and tongues Ahjt intercourse, Fayalaa of sermon, and what a ticket.
He came to talk, to wed the people to human, Farahmp God is great, and virtues of a great, no ceiling, and back calculates, tomorrow this modern confession to happier, and hope for the guilty, and the opportunity to those who wronged himself of sin, or the Party in the past of his life, and perhaps you -- Dear reader, Karim - aware of this secret place that acquired this talk without others, even if many scientists to believe that allergic talk of the entire year.
Reflected in the modern landmarks of the reasons for his forgiveness, and come pray at the forefront of those reasons, and pray for a great act of worship, a direct link between a person and his Lord, a believer who is armed with a weapon in times of hardship and Carpathian.
Was prompted by God to pray in several parts of his book, he says: (And your Lord said I will answer you call me that those who disdain for surely enter Hell in Islamic Monotheism) (Mu'min: 60), and the Almighty said: (and if he asks me, I Ebadi call is answered supplication of the supplicant if leaving his whisperings and believe me they utter) (Baqarah: 186), but came from the Prophet peace be upon him said: (from God's anger did not ask him) by al-Tirmidhi, and ratified as the poet said
God's anger if left to his question and ask the sons of Adam, while angry
However, these conditions should be updated worship, pray to be worthy of answering, he claimed to accept, it is this: think well of God, hope, hope and forgiveness, as the Prophet peace be upon him in saying: ( "call of God and you are sure to answer, and know that God does not respond Prayer from the heart of the ignorant lah) Narrated by al-Tirmidhi, and it must be for this please good balance of work, not to be wishful thinking and dreams are false.
In addition to this: The Muslim if his prayer that resolves the issue, and sure in demand, Narrated Abu Hurayrah may Allah be pleased with him that the Messenger of Allah peace be upon him said: (do not mock! Of you: Oh God, forgive me if you will, God be merciful, if you will, resolves the issue; it is not compelled him) narrated by Bukhari.
Then moves us up to talk about forgiveness, a request to waive the concealment and guilt, praised God for those who pray in his book, he said: (and those who pray at dawn) (Al-Imran: 17), also arranged for forgiveness upon him and said: (And whoever does evil or being unfair to himself and then seeks Allah's forgiveness will find Allah Oft-Forgiving, Most Merciful) (women: 110).
Moreover, seeking forgiveness for the more preferred it to other acts of worship, which is not limited blessing to erase the sins and the sins are expiated, but extends to the sky inflict both good rainfall, and to the earth to bring Zruaha and fruits, and get the development in the offspring, and strength in the kit, as evidenced the meaning of the saying: (I said, Ask forgiveness from your Lord, Gfara, it sends the sky to you in abundance, and Imddkm funds and Benin, and makes you gardens and bestow on you rivers) (Noah: 10 - 12).
Here it is: It was not strange to see it with prayers for forgiveness in many verses, which was not surprising that forgiveness is repeated on the lips of many of the prophets and messengers, but he was our Prophet peace be upon him to prepare him for the one hundred seeking forgiveness, as stated in his biography.
Not be true only when forgiveness comes from the heart of the believer to the solemnity of preparation and greatness of the Lord, repented him of what was the negligence and default, is determined to repent and turn, and only repentance is hollow, does not benefit the owner.
Moreover, the greatest causes of forgiveness and for which aspects of the achievement of reunification, and bring it to the fullest, God has told us so in his book when he said: (those who believe not wear their faith with injustice, for them security and they are rightly guided) (cattle: 82), who had praised the faith pure pure Plankton of the trap, and Bcarham safety from entering the fire, not surprisingly, the sins all Taatsagr before the greatness of unification, and then ensure Allah who does not do something that involves not punish him, as stated in an interview forbid may Allah be pleased with him: (on the right of slaves God does not punish those who do not engage with something) Narrated by Bukhari.
Thus we have finished dealing with talk of nuclear forty-Imam al-Nawawi may God have mercy on him, then praise be to God for him from us, and we ask Him to sack Osratna and forgives Zlatna, and help us to obey and follow the Sunnah of His Prophet peace be upon him. | |
|